Share Stories

Salam..

Mula-mula aku ingat nak share sikit tentang pengalaman mereka2 yang mula2 ambik HAART dan mereka2 yang dah lama ambik HAART, tp oleh kerana kebanyakan org dari sumber tu tak setuju atas alasan keselamatan, so aku tak jadi nak copy paste ayat2 diorang tu.. So aku buat penerangan ringkas2 je la psl apa yg aku dh baca..

Mungkin tak lama lagi aku akan mula terapi HAART, jadi aku agak terpengaruh dengan pengalaman2 yang telah dikongsi oleh rakan2 kat group FB tuh.. Ada yang kata selalu mimpi ngeri, ada yang loya2 dan macam2 lagi.. Semua tu membuatkan aku semakin takut untuk memulakan HAART..

Tapi, semua berubah bilamana ada jugak yang post kat situ tentang kesan positif selepas HAART.. Viral load yang semakin kecil dan ada yang undetectable, CD4 dan CD8 yang meningkat, badan semakin sihat dan macam2 lagi.. Sedikit sebanyak semua tu memberikan aku kekuatan untuk mulakan HAART..

Mungkin betul la apa yang orang cakap.. Ketakutan tu cuma perasaan aku je.. Aku harap aku jadi semakin berani dari hari ke hari.. Aku jugak harap aku dapat alasan yang kukuh untuk ubat tu nanti.. So bila mak aku tanya, “Ubat apa tu Along?” Aku boleh la jawab dengan tenang, walaupun terpaksa menipu…………..

4 thoughts on “Share Stories

  1. ada juga saya kongsikan banyak maklumat di blog.
    rakan2 grup positive warriors pun ramai yang baru atau melepasi haart.
    masing2 berikan sokongan sepanjang masa.
    ada yg langsung tak ada kesan sampinganpun…
    bergantung kepada respon dan imuniti badan individu.
    saya sendiri mengalami kesan sampingan tetapi saya memandangnya sebagai peluang bukan halangan.
    selepas haart, vl not detected.
    maksudnya sekor pun virus tak dapat dikesan dalam darah.

    1. haha!! sekor virus ek?🙂 sori yer AHP sbb sy rasa sy geng Positive Warriors yang paling tak aktif.. Huhu.. Thanks sbb info2 kat blog AHP tu.. Mmg blog AHP sy selalu tgk utk info2..

  2. To be honest saya risau dengan side effect HAART,walau belum mula lagi tapi saya percaya lambat laun saya akan menghadapi juga,anyhow tak perlu risau sangat..keep alive🙂

Leave a Reply

