Layakkah Aku?


Kadang-kadang aku terfikir, LAYAKKAH AKU…

… untuk hidup di dunia ini bersama-sama dengan orang lain yang menyayangi aku, sedangkan diri aku ini begitu hina? Menjalankan kehidupan bersama-sama, ketawa, menangis, gembira, sedih bersama-sama, berjalan, berlari, jatuh, bangun bersama-sama?
… untuk disayangi dan menyayangi orang lain, sedangkan aku tak punya apa-apa untuk diberikan, selain dari kesedihan dan air mata? Aku yang jijik ini, masih menagih kasih sayang dari tuhan, keluarga, sahabat, si dia, sedangkan aku sendiri tidak mampu untuk menyayangi diri aku sendiri di atas kebodohan aku yang lampau.
… untuk hidup di dalam komuniti yang aku hidup sekarang, melemparkan senyuman pada kenalan-kenalan, meminta dan memberi bantuan, bersentuhan bahu ketika solat, bersalaman, bergurau-senda, sedangkan aku berada dalam keadaan yang sungguh mengaibkan?
… untuk menuntut hak-hak sebagai seorang anak, abang, kawan, pekerja, sedangkan aku telah mensia-siakan hak-hak itu dengan melemparkan diri ke dalam jurang yang begitu dalam dan gelap, yang mana aku tak mungkin dapat keluar kembali ke dunia yang penuh cahaya dan warna-warni ini?
… untuk berasa marah, tidak puas hati, geram, sedih, terhadap dunia dan orang-orang di sekeliling, sedangkan aku sudah tidak boleh dianggap sebagai seorang manusia sempurna?
LAYAKKAH AKU?

3 thoughts on “Layakkah Aku?

  1. Layakkah aku? pernah terfikir tak ada orang yang lebih layak dapat HIV tapi tak kena pon HIV..
    Maybe you just unlucky… HIV is just a matter of lucky and unlucky…
    Some people spent their lives with unsafe sex events… yet they still not infected with HIV… some people spent only one night stand… and they got HIV… they are just not lucky…
    PLAY IT SAFE. ALWAYS WEAR CONDOMS. SEX ONLY LAST FOR MINUTES… HIV LAST FOR LIFETIME.

  2. Ya Allah ya tuhan ku selamatkan lelaki ini..semoga dia berada dlm lindunganMu..terima kasih saudara sbb share kisah hidup ini..semoga menjadi iktibar untuk saya n semua org..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s